ПСИХОЛОГІЧНІ ПРИЧИНИ ТА ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ АГРЕСІЇ В
ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Актуальність та доцільність обраної теми.
Світ став украй небезпечний у багатьох відносинах. На першому місці у низці
дестабілізуючих чинників стоїть ескалація агресії у різних формах. Важко уявити
собі газету, статтю, часопис або програму новин, де не було б повідомлення про
акт агресії чи насильства. Статистика свідчить: з якою частотою люди ранять,
вбивають одне одного, приносять біль і страждання ближнім. Насильство
процвітає.
Мета: розширити знання соціальних
педагогів та практичних психологів про агресію та ,агресивність, визначити основні причини агресивності,
види агресії, знайти конструктивні шляхи
подолання агресивності, навчитися використовувати методи арт-терапії.
Завдання:
·
Ознайомити
педагогів, психологів із формами та
видами агресії та її наслідками;
·
Усвідомити
можливість різних стилів реагування, навчитися ефективних способів вираження
невдоволення;
·
Сприяти створенню
безпечного середовища в школах шляхом запровадження нових методів
міжособистісного спілкування між учнями та вчителями;
·
Виховувати
толерантні стосунки у всіх учасників навчально-виховного процесу.
Обладнання:
o
«зорепад
очікувань»;
o
маркери, аркуші паперу
(А-1, А-3), стікери, фліп-чарт ;
o
цукерки 2-х видів(за
кількістю учасників);
o
бланки до вправи
«Як висловити образу і роздратування»;
o
пам’ятки-буклети;
o
білі серветки, лоток( миска) з
манною крупою, фігурки з кіндер –сюрпризів,аркуші паперу А4 по кількості
учасників
Інформаційне повідомлення.
Агресія ( віл лат.
Aggredi» - напад) – специфічна форма деструктивної поведінки, яка
характеризується завданням шкоди предмету, людині чи групі людей
Агресивність — це відносно стійкий емоційний стан, властивий особистості, який
виявляється у гніві, злості, роздратованості і є передвісником агресії. Отже,
агресивність — це емоційний стан, а агресія — це форма поведінки.
Які причини виникнення агресивності?
Рівень агресивності людини може змінюватися
відповідно до ситуації.
Причин виникнення агресивності багато:
·
становище людини в колективі,
·
ставлення до неї оточення,
·
взаємини з іншими,
·
неправильне суб'єктивне розуміння поведінки оточення, (інтерпретація її
як ворожої, культивування агресії в засобах масової інформації),
·
несприятлива сімейна ситуація (сварки, взаємні докори, образи, елементи,
приниження один одного, небажання зрозуміти членів своєї родини),
·
непослідовність батьків у навчанні дітей правил і норм поведінки.
Види агресії:
1.Фізична агресія — використання фізичної сили
одним з учасників конфлікту проти іншого.
2.Непряма агресія — злобні плітки, жарти, а також
агресія, яка ні на кого не спрямована, — спалах люті, який виявляється у формі
крику, тупання ногами, стукання кулаками по столу.
3.Роздратованість — схильність до провокування
конфлікту, готовність при найменшому збудженні до виявлення запальності,
різкості, грубощів.
4.Негативізм — опозиційна форма поведінки,
спрямована проти авторитетів або керівництва, може розвиватися від пасивного
опору до активної боротьби проти встановлених звичаїв і законів.
5.Образа — заздрість і ненависть до оточення,
обумовлена почуттями гіркоти та гніву на весь світ.
ІІ. Прийняття правил роботи в групі
Правила:
-
добровільність
-
щирість,
відвертість
-
доброзичливість
-
активність
-
конфіденційність
-
взаємоповага
-
один говорить – всі
слухають
-
говорити коротко,
по черзі,
-
правило
піднятої руки
Обговорення
правил роботи на тренінгу.
1.Вправа «Зорепад очікувань»
Педагог-тренер демонструє учасникам плакат
«Очікування» у вигляді зоряного неба, на якому тільки починають сходити зорі.
Всі інші «зорі» - на них учасники записують свої очікування – ще лежать у
кошику «зоряної королеви». Якщо
очікування справдяться, то й вони зійдуть.
Педагог-тренер пропонує учасникам записати все,
що вони хотіли б з’ясувати для себе під час тренінгу , тобто відповісти на
запитання:
-
Що ви очікуєте від цього заняття?
2. Вправа «Знайомство»
Завдання:
-
назвати своє ім’я;
-
продовжити речення «У людях я найбільше ціную..», «У людях я
-
не сприймаю..» (назвати 3 риси)
Учасники сидять в колі, кожен
записує своє ім’я на бейджику.
3.Вправа «Асоціації»
Завдання:
Назвати, асоціації які виникають у Вас , коли ви чуєте слово «агресія».
Наприклад, слово «агресія» може викликати асоціації: негатив,
ненависть, страх, стрес, знущання, побиття, лицемірство, вигнанець, позбавлення
тощо.
Тренер
записує асоціації на фліп - чарті.
Притча « Про двох вовків»
Колись один мудрець відкрив своєму внукові життєву істину.
У кожній людині відбувається боротьба , дуже схожа на боротьбу двох вовків.
Один вовк символізує зло: заздрість, егоїзм, амбіційність, брехливість,
жадібність. Другий вовк символізує добро: миролюбність, любов, доброту,
відданість.
Онук , який перейнявся словами дідуся до глибини душі, замислився й
запитав:
-А який же вовк усе ж перемагає?
Старий
усміхнувся й відповів:
-
Завжди перемагає
той вовк , якого ти годуєш!
4. Інтерактивна
вправа «Крадіжка в магазині та агресивна Юлія» (7 хвилин)
Ситуація 1: Уявіть собі, що ми зараз перебуваємо у великому магазині, де
помічаємо молодого хлопця, який бере
різні речі з прилавків і ховає їх у кишені. Потім ми бачимо, як цей хлопець
проходить повз каси, не розраховуючись наближається до виходу. Зрозуміло, що
підліток брав те, що йому не належить. Однак, окрім того, що ви бачили і
знаєте, існує ще щось, про що ви не знаєте…
Зовнішню сторону поведінки хлопця ми змогли наочно побачити, а внутрішню:
- Подумайте та
запишіть в малих групах, які ще могли бути причини такої поведінки
Ситуація 2: В дитинстві над Юлею фізично знущалися, вона досить рано
залишилась без опіки батьків, а пізніше дуже часто змінювала сім’ї з різних
причин. Одними з причин, між іншим, були важка хвороба перших прийомних
батьків, засувора дисципліна інших, а пізніше вона знову потрапила у інтернат.
Підростаючи, Юля стала агресивною. Вона дедалі частіше сварилася зі своїми
ровесниками, кривдила ображала інших, насміхалася над ними. Часто била менших
дітей, з дорослими Юлія робила все, щоб уникнути виконання завдань, які
становлять їй труднощі: нищила предмети , пропускала уроки.
Питання для
обговорення:
-
які мотиви керують
поведінкою Юлії?
-
забезпечення яких
потреб домагається Юля, демонструючи таку поведінку?
Психолог:Порушуючи дисципліну, учень може усвідомлювати, що за цим
порушенням стоїть однин з чотирьох мотивів :
привернення уваги - декотрі учні обирають «погану поведінку», щоб привернути увагу вчителя.
Вони повсякчас прагнуть бути в центрі уваги, заважаючи вчителю вести урок, а
дітям – сприймати вчителя;
влада – деякі учні
погано поводяться, тому що для них важливо бути головними. Вони намагаються
встановити свою владу над учителем, над дітьми. Часто вони демонструють своєю
поведінкою: «Ти мені нічого не вдієш», і руйнують цим установлений порядок;
помста - для декого
стає помста за реальну чи надуману образу;
уникнення невдачі - є діти, які так бояться зазнати поразки, невдачі, що воліють нічого не
робити. Їм здається, що вони не задовольняють вимоги дорослих, батьків,
ровесників чи власні надміру завищені вимоги. Вони мріють, щоб усі їх залишили
у спокої.
Ці чотири мотиви виділив у 30-х рр.. минулого століття американський
педагог Рудольф Дрейкур. Він, зокрема, писав «Коли мене запитують, на основі
якої теорії я вивів ці чотири причини, чому їх не п’ять і не сто, я відповідаю,
що просто спостерігав за дітьми і знайшов лише чотири мотиви їхньої
неправильної поведінки. У 90% обов’язково присутній один із чотирьох мотивів.
Якщо, ви захочете запропонувати щось краще – будь - ласка».
5. Гра «На
доріжці»
На підлозі креслять або розкладають вузьку смужку.
Психолог. Це вузенька стежина на засніженій дорозі, по ній одночасно може
пройти тільки одна людина. Зараз ви об’єднаєтесь у пари, кожен з вас стане
обабіч стежини. Ваше завдання — йти одночасно назустріч одне одному і
стати на протилежний бік стежини, жодного разу не заступивши за
риску. Переговорюватися при цьому марно: мете заметіль, ваші слова відносить
вітер, і вони не долітають до товариша.
Психолог допомагає учасникам утворити пари і спостерігає разом з
іншими за тим, як по стежині проходить чергова пара.
Обговорення гри
Як кожна пара виконала завдання?
Коментарій
Успішне виконання цього завдання можливе тільки в тому випадку, якщо один з
партнерів поступиться дорогою своєму партнеру.
6. Гра
«Клубочок»
Учасники кидають клубок одне одному хаотично, розкручують нитку,
тримають її, а клубок передають іншому. При цьому відповідають на питання:
«Як педагог може спровокувати агресію?» Потім скручують нитку знову, відповідаючи
на питання: «Яким чином можна вивести дитину з агресивного стану?»
Як педагог
провокує агресивну поведінку дитини:
- підвищення
голосу, зміна тону назагрозливий;
- демонстрування
влади («Учитель тут поки що я», «Буде так, як я скажу»);
- крик,
обурення;
- агресивні пози
і жести (стиснуті щелепи, перехрещені або зчеплені руки,
розмова «крізь зуби»);
- сарказм,
кепкування, висміювання і передражнювання;
- негативна оцінка
особи дитини, близьких або друзів;
- використання фізичної
сили;
- втягування в конфлікт
сторонніх людей;
- непохитне наполягання
на своїй думці;
- нотації,
проповіді, «читання моралі»;
- покарання або
погрози;
- узагальнення типу:
«ви всі однакові», «ти, як завжди», «ти ніколи не…»;
- порівняння дитини
з іншими дітьми не на її користь;
- команди, жорсткі
вимоги, тиск;
- виправдання, підкуп,
нагороди;
- ігнорування дитини.
7. Вправа «Дитині можна
— дитині не можна»
Перша команда визначає, що педагоги дозволяють дітям. Друга команда
визначає, чого педагоги не дозволяють. Програє та команда, у якої відповідей
менше. Відповіді записують на ватмані
у стовпчик. Зазвичай висновок такий: заборон на багато більше, ніж дозволів.
8. Інтерактивна
вправа «Однозначне рішення». (20 хв.)
Педагоги об’єднуються
в групи, отримують листи ватману.
Психолог: Вам пропонуються думки людей (прислів’я, приказки) із
приводу різних життєвих ситуацій. Розгляньте твердження з позиції «згоди» та аргументуйте цю позицію прикладами з власного
життя, інших людей, героїв кінострічок, літературних героїв та інше.
·
з ким поведешся,
того й наберешся
·
люди повинні
поважати права один одного
·
ризик шляхетна
справа
·
якщо встановлене
правило не подобається, то його можна порушити
Розгляньте твердження з позиції «незгоди»,
аргументуйте цю позицію прикладами з власного життя, інших людей, героїв конкретна поведінка – це один із виборів
людини, ми цієї миті набираємося сил, щоб розпочати впливати на рішення наших
учнів поводитися набагато ефективніше. Право вибору має бути визнане вчителем
за кожним з учнів. Вибір є і у нас: ми можемо діяти усталеними методами
«маніпулювання», а можемо захотіти щось змінити у своїй поведінці (а це
потребує сміливості), чинити так, щоб учням захотілося обирати адекватну
поведінку замість неприпустимої.
9. Вправа « Жахливо – красивий малюнок»
Учасники , працюючи в парах, малюють кожен на
своєму аркуші свій жахливий малюнок і пояснюють його зображення і з чим такий
малюнок пов’язаний, а потім передають
сусіду, який повинен за допомогою кольорів і нових образів створити з
нього красивий малюнок. Потім «господар» малюнка вигадує історію з новим
малюнком і озвучує її сусідові.
10.Вправа « Я – агресивний»( робота з манкою, піском)
Учасники об’єднуються в пари і на манці( піску)
по черзі створюють історії, де вони були в
стані агресії та розповідають, які почуття при цьому пережили. Учасники
тренінгу сидять в колі.
11.Вправа « Жила – була лялька» ( автор Л. Галіцина)
Кожен учасник отримує білу серветку з якої
потрібно виготовити ляльку.
За певний час потрібно вигадати історію цієї
ляльки, яка б починалася зі слів:» Жила – була лялька, яка була роздратована на
…..
Йде обговорення історій кожної « ляльки», де було роздратування на
когось або щось і задаються уточнюючі питання.
У будь-якому разі
Люди часто бувають нелогічними й егоїстичними
Все одно прощай їм.
Якщо ти добрий, люди можуть обвинуватити тебе в егоїзмі
та прихованих намірах.
Однак залишайся добрим.
Якщо ти успішний у тебе може з‘явитися безліч друзів і
справжніх ворогів.
Все одно будь успішним.
Якщо ти чесний і щирий люди можуть обманювати тебе.
Однак залишайся чесним і щирим.
Те, що ти будував роками, хтось може зруйнувати за одну
мить.
Все одно продовжуй будувати.
Якщо ти знайшов спокій і
щастя, люди можуть заздрити тобі, однак будь щасливим.
Те хороше, що ти робиш сьогодні, найімовірніше завтра
забудуть люди. Все одно роби добро.
Віддавай світові все найкраще, що в тебе є і цього ніколи
не буде достатньо.
Однак віддавай світові все найкраще, що маєш.
Зрештою ти зрозумієш, що все це відбувалося між тобою і
Богом і ніколи це не було між тобою і людьми.
Слова Матері
Терези
Ситуація 1: Уявіть собі, що ми зараз перебуваємо у великому магазині, де
помічаємо молодого хлопця, який бере
різні речі з прилавків і ховає їх у кишені. Потім ми бачимо, як цей хлопець
проходить повз каси, не розраховуючись наближається до виходу. Зрозуміло, що
підліток брав те, що йому не належить. Однак, окрім того, що ви бачили і
знаєте, існує ще щось, про що ви не знаєте…
Зовнішню сторону поведінки хлопця ми змогли наочно побачити, а внутрішню:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ситуація 2: В дитинстві над Юлею фізично знущалися, вона досить рано
залишилась без опіки батьків, а пізніше дуже часто змінювала сім’ї з різних
причин. Одними з причин, між іншим, були важка хвороба перших прийомних
батьків, засувора дисципліна інших, а пізніше вона знову потрапила у інтернат.
Підростаючи, Юля стала агресивною. Вона дедалі частіше сварилася зі своїми
ровесниками, кривдила ображала інших, насміхалася над ними. Часто била менших
дітей, з дорослими Юлія робила все, щоб уникнути виконання завдань, які
становлять їй труднощі: нищила предмети , пропускає уроки, які мотиви керують
поведінкою Юлії?
-
забезпечення яких
потреб домагається Юля, демонструючи таку поведінку?
-
які мотиви керують
поведінкою Юлії?
Позиція згоди
з ким поведешся, того й наберешся
люди повинні поважати права один одного
ризик шляхетна справа
Позиція незгоди
з ким поведешся, того й наберешся
люди повинні поважати права один одного
ризик шляхетна справа
Дитині можна
Дитині не
можна
Немає коментарів:
Дописати коментар